Sunday, April 10, 2016

Jangan Risau, Ia Cuma 6 Simptom Biasa Detoks





Anda mungkin terpaksa mengharungi tempoh yang agak kurang selesa sepanjang tempoh detoks. Saya nak berkongsi 6 simptom biasa semasa proses detoks berjalan.

  • Pening, sakit sakit dan mual.
Jika anda peminum kopi, anda mungkin terpaksa menghadapi sakit kepala untuk beberapa hari pertama. Bergantung kepada berapa banyak toksin yang berkumpul di dalam badan. Mungkin juga sakit sakit badan, sendi atau mual mual. Jika sakit kepala bertambah buruk, boleh lah ambil panadol jika anda mahu.

  • Cravings atau kemaruk
Bila tubuh mendetoksifikasi, tubuh kita akan meronta ronta meminta makanan yang kita biasa seperti daging, susu, gula dan kafein. Cravings biasanya akan berlarutan beberapa jam atau beberapa hari, tetapi ia akan mula berkurangan seiring pengurangan toksin dalam tubuh.

  • Keletihan
Beri peluang diri anda untuk berehat sepanjang temph detoks. Membuang toksin dari tubuh bukan mudah, dan ini memerlukan kerja keras tubuh, ia akan menyebabkan anda letih dan penat. Relax dan rehat ya.

  • Sakit Otot
Anda mungkin akan merasa sakit sakit badan, seperti nak demam/selesema. Mungkin juga anda akan berkahak, dan berhingus sikit.

  • Ruam/ jerawat di kulit
Ruam di kulit, atau jerawat, adalah tanda tanda tubuh sedang mengeluarkan toksin melalui kulit. Kulit kan organ yang terbesar, dan ia adalah organ detoks paling besar. Jika anda ambil produk membersih usus seperti Herblax, anda boleh mengurangkan ruam atau breakouts.

  • Kerengsaan
Bila kita tak dapat ambil makanan kegemaran dalam tempoh ini, kita akan rasa merengsa, resah dan bosan, jadi kita akan jadi moody dan senang marah. Seeloknya anda tidak pergi ke majlis sosial seperti kenduri dan sebagainya. 
 
http://cikdetoks.blogspot.my/p/cadangan-set-detoks.html
 

No comments:

Post a Comment