Tuesday, April 19, 2016

Hilang 3.5kg selepas 7 hari detoks



berat badan hilang


HASIL 7-HARI DETOKS

Alhamdulillah final weigh in semalam, berat dah 61.5kg, so total kurang ialah 3.5kg dalam masa seminggu sahaja.

Selepas 7 hari detoks, nampaknya ada perubahan positif. Ada kawan yang melawat tadi pun tegur, bidang bahu dah nampak kecil berbanding sebelum, muka sikit kecut dan kulit tambah glowy.

Saya pun dah mula eat-clean, jaga kalori masuk dan kalori keluar. kalori masuk la yang utama, sebab tugas sebagai ibu bekerja di rumah, lebih kurang itu lah kalori keluarnya.hehe..

APA TERJADI SEPANJANG PROSES DETOKS

Kalau diperhatikan kepada meal plan 7 hari itu kan, konsepnya ialah mengeluarkan segala unsur makanan terproses, gula, lemak tepu secara total pada 7 hari, dan 4 hari pertama tanpa karbohidrat langsung. Yang saya nampak ia memberi kerehatan kepada organ tubuh dari memproses gula dan lemak tepu dan memperbaiki fungsi fungsi masing2.

Jadi ia membiasakan tubuh dengan makanan sihat sahaja. Kemudian supplement itu diambil untuk memaksimakan kesan detoks. Sebab jika kita ambil supplement pun tapi masih ambil makanan yg tidak sihat kesannya samada lambat atau tiada langsung sebab diganggu gaya pemakanan yang tidak sihat.

Supplement yang saya ambil adalah terdiri dari superfood yg anti penyakit kronik, memperbaiki peredaran darah, buang kolesterol, memperbaiki fungsi hati, dan memperbaiki kesihatan usus.

Hari hari pertama kan saya rasa agak pening dan lemah. Rasanya seperti berpuasa pada minggu pertama. Tapi memang saya dah jangka, kerana memang dah lama saya tak ubah gaya pemakanan.

BOLEH TAK SAYA BERPUASA SAHAJA?

Of course boleh, memang puasa adalah detoks terbaik. TETAPI
sahur dan berbuka lah dengan makanan yang dicadangkan. Elakkan dari CRAP (carbonated drinks, refined sugar, artificial color and sweetener, processed food). Untuk hasil maksima, tambahkan supplement yang memperbaiki fungsi hati, fungsi usus dan perjalanan darah.

IBU MENYUSU, TAKPE KE?

Macam saya buat tu, sebagai ibu menyusu memang wajib tambah protein dari hari pertama. Carbohidrat macam nasi dan gula tak perlu melainkan anda adalah ibu menyusu yang aktif bersenam. Sekarang saya dah mula ambil nasi cuma 1/4 pinggan kecil. Nutrient takkan kurang untuk hasilkan susu bayi malah bertambah kot sebab kita dah gantikan nasi dengan sayur, buah atau protein. Produksi susu meriah macam biasa.
macamni contoh piring makanan saya selepas detoks

BOLEH TAK SAYA AMBIL SUPPLEMENT SAHAJA

Boleh je, tapi macam saya kata tadi, katakan anda mengambil supplement anti kolesterol, tapi masih mengambil pemakanan penuh kolesterol, kebanyakan masa supplement cuma bertindak melawan hasil pemakanan waktu itu dan tidak dapat memperbaiki kolesterol yang sedia ada. Agak kerugian di situ.

BOLEH TAK SAYA IKUT MEAL PLAN TANPA SUPPLEMENT

Boleh jugak, tapi peluang detoks yg cuma 7 hari ini mungkin dapat dimaksimakan untuk kesihatan. Nutrien tambahan yang diambil akan detoks sekaligus memperbaiki sel tubuh dan sistem, maksudnya kesan detoks yang diingini akan diperolehi dalam waktu yang lebih singkat, kerana anda detoks dan up kan nutrien. Tubuh terpaksa jadi lebih sihat.

JADI, SELEPAS 7 HARI NAK BUAT APA?

Ini pengalaman saya. Saya ingatkan memang nak buat 7 hari sahaja. Sebab selama ni saya tak yakin saya boleh turun dah berat badan dan saya takde kekuatan pun nak diet. Proses detoks ini memang merubah terus cara saya memandang makanan, cara memasak, dan cara mengawal kelaparan.

Keinginan saya terhadap teh tarik dan kek pun dah kurang, lebih lebih lagi lepas tengok penimbang..hehe..

Jadi saya teruskan dengan eat clean pada hari biasa, dan cheating sikit pada hari minggu. Doakan saya capai berat idaman -- 50kg ya?

So dapatkan Set Detoks di sini..

Dan boleh hubungi saya untuk dapatkan meal plan penuh


 





No comments:

Post a Comment