Thursday, June 9, 2016

Total 8KG Lost!

Alhamdulillah..

Saya secara tak sengaja bermula detoks pada 16 April 2016. Tak sengaja sebab saya tak berfikir panjang sangat, terus saja bermula.
Dan hari ini 10 Jun 2016, sejumlah 8KG saya dah berjaya buang.

Dari 65KG dan sekarang 57KG

Sebelum ini..

- Saya rasa mustahil nak turun walau 1KG pun, kerana saya menyusu
- Saya berpendapat ibu menyusu memang tidak boleh kawal pemakanan kerana selera yang tinggi
- Saya ingat dengan menurunkan berat badan, susu akan terjejas dan kesian kat baby
- Saya ingat saya tak boleh buang gula dari kehidupan
- Saya ingat saya harus berlapar untuk kurus
- Saya ingat kalau saya turun berat badan, ia akan kembali semula ke asal
- Saya ingat saya takkan kurus tanpa bersenam
- Saya ingat saya akan overweight selama lamanya
- Saya ingat hanya dengan berpuasa saya akan kurus

Semua tu alasan belaka rupanya uhukkk..

Sebenarnya, sepanjang 2 bulan ini, tubuh saya semakin segar dan sihat kerana saya memilih apa yang saya makan.

Dan paling penting saya jaga jumlah dan jenis makanan yang masuk. Dan saya sekali kali tak benarkan diri berlapar.

Mengikut nisbah seperti berikut:
  • Sayuran adalah perkara paling banyak saya makan (3 bahagian)
  • Kemudian protein (2 bahagian)
  • Kemudian buah buahan Dan serat (2 bahagian)
  • Kemudian (kalau masih perlu) baru ada karbohidrat (2 bahagian)
Hujung minggu biasanya saya makan seperti biasa, dan menjaga jumlah karbohidrat yang masuk (nasi) dan gula. Sayuran saya akan ambil tambahan di rumah. Selalunya salad. Saya takkan biarkan sehari tanpa sayuran.

Dan paling utama, saya pastikan tak lapar. Kerana memang selera ibu menyusu agak ganas. Kalau saya lapar sebelum waktu makan, besar kemungkinan fikiran akan menjadi kurang waras nak memilih makan. Dan selalunya saya akan makan nasi banyak. dan bertambah.

Saya pastikan 2 jam sebelum makan tengahari/malam, saya dah minum protein saya yang enak tu. Bila macamtu selalunya saya memang boleh tahan godaan meja makan.

Dah dapatkan Menu Detoks yang saya kompilasi PERCUMA untuk Ramadan?

Kalau belum boleh download di sini

No comments:

Post a Comment