Friday, June 3, 2016

7 Tanda Tubuh Penuh Toksin

Mungkin anda rasa anda sihat sahaja.

Tapi tak pulak rasa cergas dan bertenaga sentiasa. Kadang- kadang rasa tak larat, rasa lesu, cepat ngantuk. Banyak rasa resah gelisah. Perut asyik berangin. Sendawa tak henti henti. Lepastu sakit kepala pulak.

Benda kecik kecik ni selalu ganggu kehidupan seharian. Nak kata serius sampai perlu jumpa doktor, tak pulak. Tapi benda kecik kecik ni mengganggu kegembiraan seharian, dan buat rasa badan makin tua.

Berita baiknya, anda bukan semakin tua. Ada orang yang lebih tua yang lebih cergas dari anda. Mungkin tubuh anda cuma banyak toksin.

Tak berapa pasti? Ini ada 7 tanda tubuh anda mungkin penuh toksin, dan perlu detoks segera.

1. Keletihan yang konsisten

Walaupun dah cukup tidur, tapi masih letih. Tubuh anda mungkin sedang "berperang" sekuat kuatnya untuk melawan toksin yang ada. Jika anda memilih untuk mengambil makanan makanan manis atau kopi untuk memerangi keletihan, anda mungkin mengambil langkah yang salah!

2. Kenaikan berat badan yang mudah dan susah nak turun
Sesiapa saja setuju nak turunkan berat sangat susah. Tetapi kalau lah anda dah jaga pemakanan, dan bersenam kerap, tetapi masih ada kenaikan berat, anda mungkin diganggu masalah hormon tak seimbang. Masalah hormon ni sangat terkait dengan jumlah toksin yang terkumpul dalam badan.

3. Mulut berbau
Anda rajin memberus gigi. Cara pun betul. Selalu floss gigi, makan mint penyegar mulut. Tetapi mulut masih berbau busuk. Masalah mulut berbau sering dikaitkan dengan kerak usus yang tebal.  Dan hati sedang berlawan nak buang toksin dari tubuh. Jangan biar lama lama masalah ni, takut hilang kawan pula nanti.

4. Sembelit
Bila kita sembelit, kita sedang membiarkan toksin berkumpul lama lama dalam badan. Dan ia akan melarat buat perut kita sakit, kepala kita sakit, pening dan sebagainya. Banyak kaitan juga dengan kurangnya minum air, dan terlalu banyak makan makanan terproses yang tinggi bahan kimia dan pengawet.

5. Migrain/sakit kepala
Angin yang tak terkeluar dari usus boleh menyebabkan sakit kepala yang tidak terkawal. Berhenti pengambilan painkillers yang bersifat sementara.

6. Reaksi kulit
Jerawat, eczema dan psoriasis menandakan tubuh mungkin bertoksin. Jerawat kadangkala juga diakibatkan toxic dan bahan kimia dari produk penjagaan wajah.

7. Perut kembung / Buncit
Toksin yang berkumpul dalam perut boleh menyebabkan perut keras dan buncit. Jika dibiarkan dikhuatiri boleh menyebabkan ketidakselesaan dan masalah lain pula seperti migrain dan sebagainya.

Cara- cara mudah untuk detoks:
1. Minum air sekurang kurangnya 2 liter setiap hari
2. Bantu Hati menjalankan tugas membuang toksin dengan nutrient yang baik untuk hati, seperti teh dandelion, parsley, milk thistle, kunyit, cendawan reishi. (Boleh juga dapatkan DTX Complex yang mempunyai kebanyakan ramuan ini)
3. Bersenam. Ia boleh menggalakkan perjalanan darah dan perpeluhan, satu bentuk perkumuhan yang membuang toksin tubuh.
4. Bantu perut untuk menjadi lebih sihat dengan bakteria baik atau probiotik. Boleh amalkan, yogurt, keffir, teh kombucha, tempe, kimchi.
5. Guna produk penjagaan kulit yang diperbuat dari bahan semulajadi. Tanpa wangian, sulfat, phthalates, parabens. Selalu baca label.
6. Pilih makanan yang tak terproses. Makanan yang segar dari ladang!


Nak detoks sempena Ramadan? Dapatkan menu detoks percuma di sini
xoxo




No comments:

Post a Comment