Tuesday, June 28, 2016

Apa perancangan Diet Hari Raya?

diet-lepas-raya

Cikdetoks kira tinggal seminggu je lagi nak raya ni. Dah bersedia tak nak serang rendang, lemang, ketupat, soto, masak lodeh, kuah kacang, nasi impit, sup tulang, laksa, pulut kuning, kuih muih, biskut biskut, kek, air manis...

PITAM...

Tapi, eh jangan risau. Setelah elok eat clean bagai sepanjang bulan Ramadan, apa salahnya kita berhari raya sikit.

Strategi diet pada hari raya ; MAINTAIN BERAT JANGAN TAMBAH BERAT

Tu je dah cukup OK!!

Satu benda yang biasa anda akan rasa ialah rasa senak dan pedih ulu hati. Sebab selama 30 hari tubuh kita detoks dengan cuma sedikit makanan, dan kurang lemak. Tiba tiba sahaja macam macam kita makan pada hari raya. Jadi perlahan lahan ya. Terkejut badan karang.

Jom kita peringat macamana nak makan semasa hari raya, supaya berat kekal dan tak bertambah.

Tips maintain berat di aidilfitri:

1. Sila Makan semua Juadah yang anda suka
Hoyeahhh,,best kan tips ni. Siapa yang taknak. Dah sebulan berpuasa, takkan tak boleh. Tapi ada syarat. Ikut semua syarat selepas ini.

2. Makan ikut portion
Karbohidrat tetap segenggam, dan gantikan dengan sayuran. Saya perasan memang sukar nak cari sayuran di kala hari raya. Yang ada cuma dalam kuah santan (kuah lodeh). Cuba usahakan salad, timun dan tomato utk dimakan bersama nasi impit dan kuah kacang. Amacam...rare kan???

3. Makan sup dahulu
Boleh hirup kuah soto dulu, kasi separa kenyang sebelum teruskan dengan juadah lain lain.

4. Jangan minum air gas
Ini je jangan. Air gas sangat tinggi kandungan gula. Kalau bukan sebab makanan, anda boleh jadi gemuk (dan tak sihat) jika ambil minuman berkarbonat. Gantikan dengan air masak yang banyak. Penting juga untuk pencernaan dan pelawasan sempurna

5. Selit protein shake antara waktu juadah
Boring nya..raya pun nak ambil protein?..Ya memang juadah raya sangat rendah protein. Teruskan pengambilan shake ini dan ia juga boleh kawal kelaparan dan kemaruk.

6. Banyakkan aktiviti
Memang sangat sibuk kalau raya pertama sampai keempat. Bekerja di dapur, menerima kunjungan tetamu, pergi beraya. Pastikan anda banyak berjalan dan beraktiviti. Bakar la kalori dari lemang tu sikit!

7. Hadkan beraya sampai 7 hari sahaja!!
Lepas hari ketujuh, anda boleh mulakan puasa enam, atau Detoks semula kembali ke program eat clean. Detoks maksudnya ambil pelan pemakanan sihat beserta supplemen yang sesuai.

Oh ya! Saya ada grup telegram yang akan bermula pada 12 Julai ini, untuk membantu anda dalam program detoks dan eat celan selepas musim perayaan.

Hubungi saya untuk dimasukkan dalam grup Telegram itu ya.. we gonna have FUN!

No comments:

Post a Comment